zondag 29 november 2015

Mijn 2 favoriete HAVERMOUTPAP receptjes (video)


"Eèèkes, havermoutpap, dat krijg ik niet binnen!"

Een reactie die ik vaak krijg wanneer mensen mij vragen wat ze 's morgens in de plaats van brood zouden kunnen eten.

Ik moet toegeven, mijn relatie met havermoutpap kende in het verleden ook wel wat strubbelingen. Als kleuter was ik er zot van! Maar dat was dan ook nog in die tijd waarin ik klontjes suiker uit het vuistje at. Ik mag er niet aan denken ... En natuurlijk, extra zoete havermoutpap, dat ging er altijd wel in. Tussen de neus en de kin.

De problemen begonnen toen mama en papa plots het verdoezelende ingrediënt uit onze papjes begonnen te schappen. Want dat was gezonder. Ooit al eens havermoutpap gegeten met koemelk en zonder suiker? Wal-ge-lijk! Eurgh, en dat was ons ontbijt, gelukkig alleen maar op vrijdag.

Niet veel later werd ontdekt dat mijn zus en ik beiden geen lactose verdragen. Dat verklaarde meteen ook mijn acute buikpijn na vrijwel iedere maaltijd. Hoera! Een geluk bij een ongeluk. Bye bye walgelijke papjes!

Maar toen ontdekte ik de wondere wereld van de plantaardige (melken) dranken. En om een lang verhaal kort te maken: sindsdien krijg ik geen genoeg meer van havermoutpap. En dat zelfs zonder suiker!

The end.


RECEPT 1: Warme chocolade havermoutpap met banaan en walnoten


~ ~ ~ ~ ~
Ingrediënten:
(1 portie)

1/2 kopje havermout
1 grote tl cacaopoeder
1/2 kopje water
1/2 kopje amandelmelk (ongezoet)
1 rijpe banaan
Snufje kaneel
~ ~ ~ ~ ~

Stap 1:
Snij de banaan in 3 stukken. Hou het middelste deel voor de versiering en plet de twee uiteindes.

Stap 2:
Meng alle ingrediënten in een steelpannetje. Van de banaan gebruik je alleen de twee geplette eindjes.

Stap 3:
Zet op het vuur en laat ongeveer 5 minuutjes doorkoken. Goed roeren zodat de havermoutpap niet aanzet aan de bodem!

Stap 4:
Neem van het vuur en dien meteen op!

Stap 5:
Werk af met de rest van de banaan, walnoten en cacaonibs of wat je ook maar wil.


RECEPT 2: Overnight oats met vers fruit


~ ~ ~ ~ ~
Ingrediënten:
(1 portie)

1/2 kopje havermout
1 kopje amandelmelk (ongezoet)
1 tl chiazaad
1 el rozijnen
1 tl lijnzaad
Vers fruit
~ ~ ~ ~ ~

Stap 1:
Meng alle ingrediënten in een afsluitbare pot.

Stap 2:
Roer even goed door en sluit de pot af. 

Stap 3:
Plaats de havermout een nachtje in de ijskast zodat de havervlokken kunnen wellen in de amandelmelk.

Stap 4:
De volgende ochtend nog even versieren met wat zaadjes en vers fruit en het is klaar om te eten!
Perfect voor dagen waarop je gehaast bent!



Ziezo, twee gezonde, gemakkelijke, maar vooral super lekkere ontbijtjes met havermoutpap! En je kan er weer een hele voormiddag tegen!

P.S.: Uiteindelijk kan je met het basisrecept nog alle kanten uit, de variaties met nootjes, zaadjes, gedroogd en vers fruit zijn eindeloos!

Hoe maak jij jouw favoriete havermoutpap als ontbijt?


Liefs,
Sofie

2 opmerkingen:

  1. Ah lekker! Ik houd echt van havermout, heb idd vaak het probleem dat ik niet weet wat ik er meer mee kan doen. Goede tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik moet zeggen dat mijn havermoutpapjes er vroeger ook behoorlijk saai uitzagen. Maar je kan er echt zoveel verschillende en leuke variaties van maken!

      Verwijderen