vrijdag 9 januari 2015

Linzenstoofpotje met geroosterde rode biet- en aardappelschijfjes


Eerst en vooral mijn beste wensen voor het nieuwe jaar! Ik hoop dat jullie 2015 allemaal goed ingezet hebben, een beetje gek of een beetje zot, met vrienden of familie. Hoe dan ook, ik wens je een jaar vol positieve vibes, met bergen plezier en vooral met veel spontaniteit. Dat laatste geldt vooral voor mij persoonlijk, niet te veel nadenken over alles en op tijd leren loslaten. 

Vandaag mocht ik thuis weer voor het eten zorgen. Dat vind ik altijd wel fijn. Omdat ik niet zo van vlees hou, maakte ik dit super simpele linzenstoofpotje vergezeld van geroosterde aardappelen en rode bietjes. Een bewijs dat koken echt niet moeilijk hoeft te zijn!

~ ~ ~ ~ ~
Ingrediƫnten:
(4 personen)

Linzenstoofpotje:
1 rode ajuin
200 g rode linzen
1 blikje of 70 g tomatenpuree
500 ml (1 brik) tomatenstukjes met sap
300 ml groentebouillon
2 volle tl korianderpoeder
1/2 el komijnpoeder
Peper en zout
2 el kokosolie (of extra vierge olijfolie)
Sap van 1 citroen

Geroosterde aardappelen en rode biet:
3 rode bietjes
4 middelgrote aardappelen
Peper en zout
Rozemarijn
Extra vierge olijfolie

Garnering:
Geroosterde sesamzaadjes
~ ~ ~ ~ ~


Stap 1:
Snipper de ajuin. Verhit de olie in een kookpot en voeg de ajuin toe. Bak voor een kwartiertje op een matig vuur tot ze zacht zijn. Voeg het koriander- en komijnpoeder toe en bak alles nog enkele minuten mee. Blijf rustig roeren.
Voeg de linzen, de bouillon, de tomatenstukjes met sap, tomatenpuree, peper en zout toe. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat de linzen zachtjes koken totdat ze in een puree veranderen (na ongeveer 25 minuten). Houd goed in de gaten dat het mengsel niet te droog wordt.

Stap 2:
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Kuis en schil de aardappelen en de rode bietjes. Snij beiden in partjes (of schijfjes). Giet een goede scheut olijfolie op een bakplaat en verdeel hier vervolgens de rode biet en aardappelpartjes over. Doe er nog een extra scheutje olijfolie bovenop en meng goed onder elkaar zodat alles lichtjes bedekt is met een laagje olijfolie. Kruid met peper, zout en rozemarijn.
Plaats de schotel in de oven voor ongeveer 30 minuten totdat alles beetgaar is en je er vlot met een mes doorheen kan prikken.

Stap 3:
Wanneer de linzen klaar zijn, proef of je eventueel nog moet bijkruiden met peper of zout en voeg er het citroensap aan toe. Serveer op een bord en garneer met geroosterde sesamzaadjes. Mmm...


Het is zo leuk om achteraf te horen te krijgen dat je lekker hebt gekookt. Af en toe doen complimentjes toch wel eens goed. Ow nee, wacht, dat is gelogen. Complimentjes doen altijd goed ☺ Maar spontane ongevraagde complimentjes, die zijn nog altijd het leukste. En die kreeg ik deze keer, van iedereen. Joepie!


Een goede reden dus om dit recept eens uit te proberen. Echt super simpel en super lekker!

Wat vind je ervan? Ben jij een vleesliefhebber?


Liefs,
Sofie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten