zondag 30 november 2014

En daarom kies ik voor biologisch ... | Verborgen suikers

*

Deze morgen verkondigden mijn ouders mij de blijde boodschap dat ik vanavond voor mijn eigen eten moest zorgen. Zit ik eigenlijk helemaal niets mee in, integendeel zelfs. Maar aangezien ik graag verse groentjes eet en het daarnaast net vandaag ook nog eens toevallig zondag is - de dag waarop hier de meeste supermarkten gesloten of maar voor een beperkte tijd open zijn - maakte dat de hele zaak wel een beetje lastiger. Maar hé, er zijn ergere dingen in het leven! Kop op!

Normaal gezien doe ik al mijn boodschappen bij Bio-Planet, mijn favoriete biologische supermarkt, maar die zijn op zondag nooit open. Helaas. Vandaag moest ik dus noodgedwongen mijn verse groentjes gaan halen in een laat ons zeggen 'gewone' supermarkt. Een beetje tegen mijn goesting, maar ik had geen andere keuze.

Ook al had ik enkel wat groenten nodig, ik kon het toch niet laten om ook eens een kijkje te gaan nemen bij de ontbijtgranen, de noten en zaden en het broodbeleg waar ik op zoek ging naar de amandelpasta (wat ik uiteindelijk niet bij de pindakaas heb teruggevonden, maar in een afgelegen hoekje van de winkel bij de 'alternatieve voeding' - haha, klinkt net alsof de mensen die deze producten kopen van een andere planeet komen, fijn).

Bij de ontbijtgranen was ik op zoek naar een gezonde granola. Vaak hebben de gewone supermarkten een huismerk en heel soms kan het voorkomen dat ze van dat huismerk ook een biologische variant hebben. Tot mijn grote spijt vond ik geen biologische granola. Tussen de 'gewone' granola's waren er wel merken waarvan de naam me het idee gaf dat ze gezond waren - de merknaam klonk nogal 'natuurlijk'. Als kritisch blond meisje was ik uiteraard ook uiterst nieuwsgierig naar de ingrediëntenlijst. Iets waar veel mensen dezer dagen niet vaak genoeg de tijd voor nemen. Maar ik had tijd zat, wat doe je anders op een zondagmorgen buiten wat lummelen in de zetel ☺ 

Al snel valt mijn oog op het woord 'suiker'. Ik heb daar een soort radar voor, vrees ik. Als ik het woord suiker lees op de verpakking van producten waar helemaal geen suiker in hoeft te zitten, belandt het zonder medelijden meteen terug in het rek, vergezeld van een niet tegen te houden innerlijke zucht. Zucht. Ik begrijp heel goed dat mensen die niet beter weten voor dit natuurlijk ogende product zouden kiezen met de gedachte dat ze wat gezondheid in een doosje hebben gekocht. Ook ik was er bijna ingetrapt als ik de ingrediëntenlijst niet had gelezen. Maar hoho, mij hebben ze niet meer hoor! Daar ben ik echt niet blond genoeg voor.

Na bijna iedere doos granola te hebben vastgenomen - en na evenveel innerlijke zuchten - ben ik er niet in geslaagd een suikervrije granola te vinden. Jammer. Dan maar eens een kijkje nemen bij de noten en de zaden, mijn favoriete snack. Aangezien ik bij de noten voor 'normale' mensen alleen maar de geroosterde en gezouten varianten tegenkwam, ben ik eens gaan piepen in het verborgen alternatieve voedingshoekje. Leuk hoekje hoor, zo naast de shampoo en de tandpasta. Maar dat even geheel terzijde.

Hier viel mijn oog meteen op de superfood trail mix met moerbeien, cranberries, gojibessen en nog meer van dat lekkers. Ik dacht bij mezelf "Waaauw, interessant, wat leuk! Zo'n toffe mix hebben ze nog niet bij Bio-Planet." Toch maar even de verpakking lezen, want hé, je weet maar nooit... Al maar goed dat ik tijd zat had en het niet zomaar in een spontane overenthousiaste bui in mijn mandje had gegooid! Natuurlijk, hoe naief ben ik toch, waren de cranberries gesuikerd. Serieus?! Gesuikerd?! Waarom toch?! Hmm, tot zover de 'gezonde' superfood mix, die nu veilig terug op zijn plaats in het rek staat. Maar genoeg daarover.

*

Hoe ongelofelijk jammer en onbegrijpelijk is het toch dat aan bijna alle commerciële producten suiker wordt toegevoegd? Ik word daar echt triestig van. Maar tot mijn grote geluk bestaat er ook zoiets als 'producten van biologische oorsprong'. Vergelijk commerciële producten maar eens met biologische producten. De kans dat je hier verborgen suikers terugvindt is minstens 2, zelfs 3, of misschien wel 5 keer zo klein. En als er dan suikers aanwezig zijn, wordt ofwel de ongezuiverde ruwe rietsuiker gebruikt ofwel zijn ze afkomstig van een plantaardige bron (zoals agavesiroop, ahornsiroop, rijstsiroop... ).

En voor diegenen die het graag willen weten, ik ben deze morgen - na bijna een uur in de supermarkt te hebben rondgedoold - uiteindelijk met een zakje biologische boerenkool, een pakje biologische gestoomde rode bietjes, een avocado en een tomaat buiten gewandeld. Oh, en ook nog met een deel van de inhoud van een glazen bokaaltje sperzieboontjes op mijn broek dat door een andere klant met iets te weinig controle op de kassaband was gelegd.

Maar goed, tot zover mijn relaas. Ik kan hier nog wel een tijdje mee verder gaan, maar laten we het plezant houden ☺ Hoe dan ook, applausje voor jezelf als je tot het einde bent geraakt! Ik heb enorm veel bewondering voor je doorzettingsvermogen.

Ben jij ook iemand die altijd de verpakking leest, op zoek naar de 'beste' samenstelling? Erger jij je dan ook zo aan al die verborgen suikers? 


Liefs,
Sofie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten